کشف مکانیزم تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای

 5 ژانویه 2018- محققان در آزمایشات بر روی موش، مکانیزمی را برای تبدیل چربی سفید(منبع ذخیره ی انرژی) به چربی قهوه ای( مصرف کننده ی انرژی)، کشف کردند.

چاقی یکی از مهمترین مسائل بهداشتی در جهان است که برتمام گروه های سنی تأثیر گذاشته است. چاقی خطر ابتلا به بیماریهای جدی از جمله بیماریهای قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و سرطان را در انسان افزایش می دهد.

علیرغم این اطلاعات، هنوز داروهای موثری برای درمان چاقی و بیماریهای متابولیکی مرتبط با آن در دسترس نیست. چربی قهوه ای با مصرف انرژی به تولید گرما می پردازد در حالیکه بافت چربی سفید محل ذخیره ی چربی اضافه است بهمین دلیل از نظر مصرف انرژی با یکدیگر تفاوت دارند. دانشمندان یک راه بالقوه برای مقابله با چاقی را تبدیل بخشی از چربی سفید به چربی قهوه ای می دانند.

در این تحقیق جدید که به رهبری پرفسور Yihai Cao از موسسه ی کارولینسکا در سوئد و با همکاری محققان دانشگاه کانکتیکات و دانشگاه Qingdao، انجام گردید، با تحریک تشکیل عروق خونی در بافت چربی سفید در موشهای چاق، این نوع از چربی را به بافت چربی قهوه ای تبدیل کردند. این کار از طریق مسدود نمودن مولکول گیرنده ی فاکتور رشد VEGFR1، انجام شد. آنها از دو طریق: استفاده از یک دارو برای مسدود کردن مولکول گیرنده VEGFR1 و از طریق اصلاح ژنتیکی، موفق به افزایش تبدیل بافت چربی سفید به چربی قهوه ای، کاهش چاقی و بهبود حساسیت به انسولین در موشها شدند.

 پرفسور Cao استاد بیولوژی عروق از دپارتمان میکروبیولوژی، تومور و بیولوژی سلولی موسسه ی کارولینسکا می گوید: نتایج مطالعه ی ما برای توسعه ی داروهای جدید برای درمان چاقی و دیابت امیدوار کننده است. نتایج این مطالعه در مجله ی Experimental Medicine منتشر شده است.

منبع و سایت خبر:

The Journal of Experimental Medicine, 2018; jem.20171012 DOI: 10.1084/jem.20171012

www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180105142609.htm